כמות הנפט העולמית הניתנת להפקה
כמות הנפט העולמית הניתנת להפקה
כמות הנפט העולמית הניתנת להפקה
כמות הנפט העולמית הניתנת להפקה

כמות הנפט העולמית הניתנת להפקה

איתן אייזנברג
Eitan Aizenberg

“נפט”, בשפת אנשי הנפט, פירושו נפט וגז, מאחר ששניהם קשורים זה בזה. גז מומס בנפט ונפט מומס בגז. כאשר הם מופקים מבטן האדמה, נהוג להפריד ביניהם לנפט ולגז.

מאגר נפט שגרתי (Conventional) נמצא בנקבים של סלע נקבובי, כגון סלע אבן חול או אבן גיר, המאפשר זרימת נפט או גז דרכו. מאגר נפט לא שגרתי (Unconventional) הוא מאגר של סלע נקבובי שאינו מוליך נפט או גז, כגון פצלים ואבני סילט, אלא באם עבר טיפול מיוחד.

כאן אנו נעסוק רק במאגרים שגרתיים.

את כמויות הנפט מקובל למדוד בחביות, במטרים מעוקבים או בטונות. כאן אנו נשתמש במונח מיליון חביות (Millions of barrels = MMbbl).

רזרבות הנפט העולמיות מוערכות בכ-1,500,000 מיליון חביות. מאחר שהצריכה היומית לנפט היא כ-90 מיליון חביות, בתנאים אלו רזרבות הנפט יספיקו לעוד כ-46 שנה.

את כמויות הגז נוהגים למדוד ברגל מעוקב (Cubic foot) או במטר מעוקב (Cubic Meter). כל מטר מעוקב של גז שווה בנפחו ל-35.315 רגל מעוקב. רזרבות הגז בעולם מוערכות בכ-187 טריליון מטרים מעוקבים ( TCM). מאחר שהצריכה העולמית השנתית היא כ-3.4 טריליון מטרים מעוקבים, בתנאים אלו רזרבות הגז יספיקו לעוד כ-55 שנה.

אין מקום לדאגה, הגיאולוגים העוסקים בנושא הם יעילים מאוד והם מצליחים, מדי תקופה, להגדיל את כמות הרזרוות העולמיות לנפט ולגז על ידי מציאת שדות נפט חדשים.

איתן אייזנברג – מהי כמות הנפט העולמית הניתנת להפקה?